Temui supercob dressage perak dan emas yang bertukar warna sepanjang tahun

  • Temui “supercob” yang menakjubkan ini yang mempunyai perak dan emas, berubah warna sepanjang tahun – dan sangat mahir dalam dressage.

    Catherine Chalkly dan Bradwell Dun Deal, kedua-duanya berumur 16 tahun, mendapat tempat kedua dalam kelas muzik asas berpakaian pada kejohanan Kelab Menunggang British di Bury Farm pada 30 September.



    Ibu Catherine, Hannah memberitahu H&H mereka telah memiliki “Brad” selama empat tahun.

    “Kami memotongnya sepanjang tahun dan dia emas, tetapi menjadi kelabu pada musim sejuk,” katanya. “Dia tidak mempunyai banyak dapples semasa kami membelinya; mereka lebih baru-baru ini! Dia menukar naungan sepanjang tahun.”

    Kulit buckskin gelding digambarkan sebagai dun dalam pasportnya, tetapi juga menunjukkan pelbagai warna kelabu.

    “Kami tidak tahu bagaimana dia dibiakkan; apabila dia mendapatkannya, dia mempunyai pasport appaloosa!” Hannah berkata. “Dia kini berdaftar sebagai baka separa dengan Persatuan Tongkol Gipsi Tradisional. Kami tidak pasti apakah bahagian yang lain; orang telah berkata Clydesdale, Connemara, Friesian – tidak tahu!”

    Hannah berkata anak perempuannya hanya menunggang selama lima atau enam tahun, dan Hannah pada asalnya membeli Brad untuk dirinya sendiri, tetapi “dia menjadi kuda Catherine dengan cepat”.

    “Mereka mula melakukan dressage sebelum Covid; dia melakukan sedikit melompat dan merentas desa tetapi berpakaian adalah minatnya yang besar,” kata Hannah.

    “Sebelum kami membelinya, dia telah menghabiskan sebahagian besar hidupnya dalam bidang tanpa melakukan apa-apa jadi dia benar-benar hijau dan kami perlu memulakannya dari awal tetapi dia menjadi bintang mutlak, cemerlang untuk melakukan segala-galanya. Dia boleh menjadi agak pemarah tetapi dia tidak mempunyai tulang yang jahat dalam badannya.”

    Hannah menambah bahawa dia mempercayai tongkol itu secara tersirat, apa sahaja yang dilakukan Catherine dengannya.

    “Kami telah menghadapi persimpangan yang sukar dalam hidup Catherine kerana dia mengambil sikap serius dan mahu maju tetapi dia telah diberitahu dia tidak akan pernah dipilih untuk mana-mana pasukan,” kata Hannah. “Persoalannya timbul tentang menjualnya tetapi kami tidak boleh, kami menyayanginya, dan dia menjadikan dia pelumba.”

    Hannah berkata dia tidak mahu Catherine mempunyai kuda “tekan butang”, dan dia dan Brad telah dipilih untuk mewakili wilayah mereka tahun ini, dan berharap untuk naik ke tahap sederhana pada musim sejuk ini.

    Dia menambah bahawa dia gugup pada kejohanan – “Dia adalah satu-satunya junior dalam kelas dan terdapat beberapa pelumba yang sangat baik di sana!” – tetapi semuanya berjalan lancar.

    “Saya sangat bangga,” katanya.

    Dan seperti yang berlaku pada kebanyakan rancangan, yang lain penuh dengan soalan tentang Brad.

    “Orang selalu bertanya apa warna dia, dan baka apa,” kata Hannah. “Mereka bertanya sama ada dia dijual, walaupun kami telah berhenti di stesen servis! Nama stabilnya benar-benar Rolo tetapi kami memanggilnya Brad kerana kami membayangkan dia seperti seorang peluncur, menyayangi dirinya dengan rambutnya yang panjang.”

    Anda mungkin juga berminat dengan:

    Piebald itu dibeli sebagai anak keledai berumur bulan, liar dari tegalan

    Kuda kuda itu masuk ke dalam pakaian ‘secara tidak sengaja’

    Majalah Horse & Hound, keluar setiap Khamis, penuh dengan semua berita dan laporan terkini, serta temu bual, istimewa, nostalgia, doktor haiwan dan nasihat latihan. Cari cara anda boleh menikmati majalah yang disampaikan ke pintu anda setiap minggu, serta pilihan untuk menaik taraf langganan anda untuk mengakses perkhidmatan dalam talian kami yang membawa anda berita dan laporan terkini serta faedah lain.

  • Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *