Temui kakak Piggy March, yang mengambil Pau lima bintang

  • Nini French sedang menangani lima bintang pertamanya di Pau Horse Trials minggu ini sejak percubaan terakhir dan satu-satunya di peringkat ini di Burghley pada 2004.

    “Burghley nampaknya sudah lama dahulu,” kata Nini, 45. “Saya sedang menunggang kuda yang dipanggil Beat The Retreat ketika itu, tetapi saya terjatuh merentasi negara dan terpaksa memecut ke Winners’ Avenue untuk menangkap kuda betina itu, kerana ia adalah kembali pada hari-hari apabila anda boleh kembali. Tetapi kami berjaya menamatkan kursus ini.”



    Nini menunggang Time For Harry, seorang gelding berusia 14 tahun, di Pau minggu ini, tetapi dia lebih biasa berada di sisi lain dandanan pagar untuk penunggang. Kakaknya Piggy March juga telah bertukar peranan minggu ini, kerana dia berada di acara itu membantu Nini, bukannya menunggang kuda.

    “Ia agak pelik menjadi orang yang menunggang dan Piggy menjadi orang yang membantu saya di atas tanah,” ketawa Nini, yang menyimpan ‘Harold’ di halaman Piggy’s Northamptonshire. “Kami tidak banyak melihat antara satu sama lain di rumah kerana saya menunggang pada awal pagi dan pergi bekerja untuk penunggang lain – seperti Susie Berry – dan Piggy sentiasa menjaga anaknya Max pada waktu pagi.

    “Ia berfungsi dengan baik kerana jika saya memerlukan bantuan daripadanya, saya boleh menjerit, dan kami berdua mengisi kekosongan dalam kehidupan masing-masing.”

    Nini juga mempunyai kerja sambilan bekerja di makmal kiraan cacing.

    “Saya mendapat pekerjaan itu selepas saya cedera bahu tahun lepas dan jadi ia adalah satu kerja yang boleh saya lakukan sementara saya tidak boleh melakukan banyak kerja manual,” jelasnya.

    Harold adalah satu-satunya kuda Nini, dan dia membelinya sebagai anak tiga tahun yang tidak putus.

    “Saya telah menyamai ibu Harold ke peringkat baru dan dia dibesarkan oleh jiran sebelah saya pada masa itu, ketika saya tinggal di Norfolk,” jelasnya. “Jiran saya menghantar saya empat baka rumahnya, termasuk Harold, ke belakang. Saya memutuskan untuk membelinya kerana dia adalah jenis arab kecil 15.2hh dan saya fikir dia akan menjadi kuda kecil yang sangat comel untuk saya hasilkan dan kemudian dijual sebagai kuda kanak-kanak. Dan kemudian dia terus membesar dan saya sedar ia tidak sesuai untuk kanak-kanak, kerana walaupun dia sangat manis, dia tidak begitu berani dan mempunyai teknik melompat yang dahsyat – dia berhenti di tiang silang dan tiang di atas lantai!”

    Nini mengatakan bahawa dia hanya terus “bergerak bersama” dengan Harold dan perkongsian satu sama mereka yang membawa mereka ke tahap ini.

    “Kami sangat mengenali antara satu sama lain dan dia pastinya kuda satu orang. Dia benar-benar mencuba dan dia tidak akan melakukan kesalahan untuk menjadi jahat. Cuma kadang-kadang kalau awak buat salah, dia risau, tapi dia haiwan peliharaan saya.”

    Nini mengaku dia tidak menyangka Harold akan berjaya mencapai tahap lima bintang, tetapi mereka berjaya merentasi negara dalam CCI4*-L di Bramham tahun ini dan kemudian menyusulinya dengan menduduki tempat ketiga dalam CCI4*-L di Blair Istana pada bulan Ogos.

    “Saya menolak dia selepas Blair berfikir itu akan berlaku untuk tahun ini, tetapi kemudian saya fikir sebenarnya, kami berdua dalam satu bahagian, yang jarang berlaku, kerana saya tidak pernah berada di satu tempat,” katanya sambil ketawa. “Jadi saya fikir sebenarnya, kadang-kadang awak cuma perlu ambil peluang, bukan?

    “Jadi saya menelefon [fellow eventer] Emilie Chandler bertanya kepadanya sama ada dia fikir saya bodoh untuk mempertimbangkan untuk membawanya ke Pau dan dia berkata ‘Tidak, saya benar-benar mahu menelefon awak dan menyuruh awak masuk, tetapi saya tidak mahu memberi tekanan kepada awak’. Dan kemudian Piggy memberitahu saya ia adalah idea yang baik juga, jadi semoga kita akan mempunyai minggu yang baik.

    “Saya tidak pernah benar-benar menganggapnya sebagai kuda lima bintang kerana saya tahu sejauh mana dia mencapai tahap keberanian ini.”

    Nini dan Harold memulakan kempen Pau mereka dengan permulaan yang mantap, menjaringkan 31.3 pada fasa pertama, yang telah meletakkan mereka di tempat ke-18 untuk merentas desa hari ini.

    “Dia benar-benar bagus dalam ujiannya kerana dia agak takut dalam beberapa arena utama terakhir yang dia sertai. Dia cuba bersungguh-sungguh dan sedikit seperti ‘anda mahu bahu, adakah anda mahu separuh hantaran, apa awak nak?’ dan saya hanya perlu memberitahunya untuk menyejukkan kacangnya.”

    Nini dan Harold akan memulakan pusingan merentas desa pada 3.24 petang (2.24 petang waktu British) hari ini.

    Anda juga mungkin berminat dengan:

    Ikuti semua berita tergempar, cerapan di sebalik tabir dan aksi terbaik sepanjang Ujian Kuda Pau tanpa had pada jumlah yang anda boleh baca dari serendah £1 seminggu dengan Langganan tapak web tanpa had Horse & Hound. Daftarlah sekarang. Selain itu, nikmati laporan majalah penuh kami tentang Pau Horse Trials dalam majalah bertarikh 3 November.

  • Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *