Senapang udara untuk orang dewasa | Majalah Hatch

Sebagai seorang kanak-kanak, saya tinggal untuk aktiviti memburu burung musim luruh dan musim sejuk bersama datuk dan bapa saudara saya.

Saya terlalu muda pada masa itu untuk mengendalikan senapang patah, jadi saya, abang-abang saya dan sepupu saya menjadi retriever de facto. Datuk saya dibesarkan di sepanjang sempadan Nebraska dengan Colorado, dan dia tahu setiap bijirin dan ladang jagung, dan dia mengenali petani yang memilikinya. Pada hari-hari yang lebih panas semasa musim memburu, kami akan menunggang di belakang pikap Chevy lama Kakek dan perlahan-lahan menyusuri jalan belakang sambil merenung dengan penuh harapan ke dalam lubang peminjam dengan harapan dapat menjumpai masalah.

Jika kami mengintip seekor burung, datuk saya akan memandu sejauh beberapa ratus ela, dan salah seorang bapa saudara saya akan melompat keluar dari trak, 12-tolok di tangan, dan menunggu. Kemudian Datuk akan membelok u-turn, memandu kembali melepasi burung itu dengan kelajuan yang agak tidak berminat. Dia biasanya akan memberikannya beberapa ratus ela sebelum dia menarik trak itu ke tepi jalan, dan kemudian dia akan keluar, dan memberi ceramah kepada saya dan sepupu saya.

“Tinggal di sini,” dia akan berkata. “Saya akan telefon awak bila tiba masanya.”

Kemudian, dia akan melompat ke dalam lubang peminjam dan mula berjalan, bersedia dengan pistol. Selalunya, dia atau bapa saudara saya akan menolak burung itu ke arah pemburu yang lain, dan akhirnya, tanpa kemana-mana, burung itu akan menyiram. Jika bintang sejajar, satu atau yang lain akan membawa burung itu. Kemudian datuk saya akan memanggil trak yang penuh dengan kanak-kanak dan salah seorang daripada kami akan melompat keluar dan pergi mendapatkan burung pegar itu.

Kami juga kadang-kadang memburu barisan dan penutup pagar, tetapi oleh kerana kami tidak memiliki anjing burung yang bernilai, ini adalah kaedah yang paling banyak digunakan pada zaman dahulu — memburu jalan raya dengan cara yang terbaik.

Dan walaupun itu menyeronokkan untuk kami kanak-kanak, perkara yang kami sangat suka lakukan berlaku selepas waktu pagi yang dihabiskan untuk meletakkan bersama di dalam trak. Kami akan kembali ke taman bandar di Wray kecil, Colo., tarik senjata BB kami dan sediakan satu siri sasaran Daisy. Senapang angin pam kecil itu membuatkan kami bersedia untuk memburu pada masa hadapan, dan mereka, dengan permintaan maaf kepada Ralphie dari “The Christmas Story,” pengejaran yang agak tidak berbahaya.

Sepupu saya melebihi pistol BB, dan mereka lulus dengan senapang patah — pertama, .410 lama pakcik saya dan akhirnya kepada model 12 dan 20 tolok. Mereka masih memburu burung pegar sehingga kini. Saya mempunyai Remington 870 Fieldmaster 12-tolok lama ayah saya, dan saya kadang-kadang memburu itik, burung merpati dan belibis dengannya. Walau bagaimanapun, lebih daripada segala-galanya, ia adalah pusaka keluarga yang benar-benar saya hargai — ayah saya membawanya pulang dari Vietnam (bagaimana dia mendapatkannya adalah sesuatu yang misteri).

Tetapi saya juga masih memiliki beberapa senapang udara, termasuk Crosman 760 Powermaster lama yang saya miliki sejak saya kecil — ia adalah senapang kecil padat yang akan melontar BB pada sasaran pada 645 kaki sesaat (ia akan menembak pelet berkaliber .177 615 fps). Itu sudah cukup kuasa membunuh untuk menumbangkan arnab atau tupai, dan pastinya burung merpati berkolar Eurasia yang invasif duduk di atas wayar.

Saya juga memiliki a .22 berkaliber Benjamin Trail NP XL 1100 — seperti namanya, ia akan menyalakan pelet .22 plumbum 1,100 fps. Hanya untuk rekod, itu kira-kira kelajuan yang sama rata-rata senapang panjang berkaliber .22 anda akan menembak peluru hidup.

Ia adalah senjata memburu, dan dengan itu, saya telah mengambil belibis dan burung merpati berkolar yang menjengkelkan itu (di sini di Idaho, kerana mereka invasif dan tidak berhijrah, tiada had beg dan mereka boleh disasarkan sepanjang tahun, begitu lama kerana pemburu tidak berada di kawasan larangan, seperti kawasan kejiranan). Dan saya akan memulakan pemburuan tupai Idaho tidak lama lagi, bersenjatakan senapang angin berkuasa ini.

Di Midwest dan Selatan, musim tupai adalah masalah besar. Di Idaho, tupai merah Amerika, satu-satunya tupai pokok yang berasal dari hutan alpine di Negeri Permata, tidak ditetapkan sebagai spesies permainan sebenar sehingga 2018. Semasa tahun-tahun pembentukan saya di Texas Timur (ayah saya memindahkan kami ke selatan di awal 1980-an), musim tupai adalah satu acara — sesetengah orang menjangkakannya sama seperti musim rusa. Saya dan abang-abang saya akan membawa tupai itu sekali-sekala di beberapa hutan berhampiran, menggunakan senapang pelet kami yang boleh dipercayai. Matlamatnya adalah untuk melakukan pukulan kepala—bukan kejayaan kecil untuk seorang kanak-kanak dengan senapang pelet berkaliber .177 dan banyak dahan serta daun yang menghalang.

Hari ini, aktiviti memburu saya semakin berkurangan, tetapi saya telah diilhamkan oleh pengisytiharan Idaho baru-baru ini bahawa tupai, sememangnya, haiwan buruan yang sah, dan saya merancang untuk meluangkan sedikit masa berjalan di hutan mencari tikus kecil yang lazat. . Dan, seperti yang saya lakukan semasa kecil, saya mungkin akan menggunakan senapang angin saya sebagai senjata pilihan saya. Panggil ia nostalgia, jika anda suka. Saya akan berkata, “Apa-apa lagi adalah berlebihan.”

Tikus kecil tidak menjadi sebesar tupai kelabu dan tupai musang di Selatan, Barat Tengah dan di sepanjang Pantai Timur. Dengan had beg yang besar iaitu lapan haiwan, mungkin banyak yang diperlukan untuk membuat hidangan periuk belanga yang berbaloi untuk dimasak.

Saya pelik menantikannya. Sudah bertahun-tahun saya pergi ke hutan untuk mencari apa-apa selain ikan trout atau belibis hutan. Semasa saya melakukan beberapa penyelidikan, kebanyakan kepintaran memburu tupai saya tinggalkan sejak saya masih kecil, atau daripada nota mental yang saya buat sejak beberapa musim panas lalu yang dihabiskan untuk mengejar trout kejam di kawasan pedalaman Idaho. Musim panas yang lalu, nampaknya di mana-mana sahaja saya melihat, saya melihat tupai. Lebih penting lagi, saya sedang mencari resipi tupai dan cuba memikirkan cara untuk menyelinap masuk ke dalam rumah, dan, akhirnya, ke dalam periuk perlahan, tanpa teman wanita saya, yang dengan tegas menyatakan dia tidak akan makan tupai, mendapati bahawa ia mungkin bukan ayam panggang dengan lobak merah dan kentang.

Apa yang dia tidak tahu tidak akan membunuhnya. Tetapi dia mungkin membunuh saya, jadi tolong saya simpan rahsia saya.

Dan, sudah tentu, saya akan lalai jika saya memberitahu anda bahawa saya tidak pernah melihat corak lalat menggunakan bulu tupai untuk mengalih suara dan ekor tupai lebat untuk corak strim. Nampak salah untuk tidak menggunakan sebanyak mungkin haiwan itu, bukan?

Sungguh melucukan bagaimana pengejaran luar seseorang boleh menjadi bulatan penuh. Hari-hari yang dihabiskan untuk merangkak sasaran dengan senapang udara di dataran timur Colorado adalah antara hari-hari terbaik masa muda saya. Dalam minggu-minggu akan datang, bersenjatakan alat serupa, walaupun yang agak canggih, saya akan melakukan perkara yang sama, tolak sasaran statik dan bola kecil loyang. Sekarang musim tupai di Idaho. Saya rasa seperti kanak-kanak lagi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *