‘Perasaan terbaik di dunia’: John Whitaker pada separuh abadnya bersaing di HOYS

  • Hanya lebih setengah abad sejak legenda John Whitaker pertama kali menunggang di Horse of the Year Show (HOYS), setelah menonton dari rumah sebagai seorang kanak-kanak dan bermimpi untuk bersaing di sini.

    Pada tahun 1971, berumur 16 tahun, dia melompat dalam kelas yang kini dikenali sebagai pelompat kuda poni, menaiki kuda botak botak yang dipanggil Crazy Horse.



    “Ia tidak berjalan dengan baik!” katanya. “Tetapi saya telah datang sejak itu.”

    Pada masa itu, perlawanan akhir Foxhunter kuda diadakan di Hickstead dan bukannya HOYS, dan John juga turut menyertainya.

    “Kami layak di Sheffield dan bapa saya mengeluarkan peta dan berkata ‘Itu jauh, lebih baik kami bertolak dalam masa yang baik’,” kata John. “Jadi kami pergi tiga hari sebelum itu, untuk tiba dalam masa yang baik, menunggang kuda – kami tiba di sana sejam sebelum kelas.

    “Kami mengambil masa tiga hari untuk sampai ke sana – lori rosak, segala-galanya menjadi tidak kena – masuk ke dalam sungai besar, dengan tasik dan air pancut, dan kuda itu melihat sekali, berpusing dan mahu pulang ke rumah. Saya mendapat pusingan, saya fikir dengan tujuh kesalahan, dan kami meletakkan kuda itu kembali ke atas trak dan pulang ke rumah.”

    John masih ingat menonton HOYS, yang diadakan di Wembley ketika itu, di BBC.

    “Saya masih ingat ia disiarkan di TV masa perdana, pada pukul 9 malam, dan keesokan harinya kami akan mengeluarkan kuda poni kami, meletakkan papan pada batu bata dan terus meletakkan lebih banyak batu bata,” katanya.

    “Saya suka menontonnya dan tidak dalam sejuta tahun saya fikir saya akan mencapai apa yang telah saya lakukan; Saya tidak akan mempercayainya.”

    Ditanya tentang HOYS yang membuatkan John kembali, seperti tahun ini tidak lama selepas Jelajah Juara-Juara Global di New York, di mana dia meraih kemenangan hebat lima bintang, dia berkata: “Di situlah segalanya bermula untuk saya.

    “Ia masih persembahan yang hebat. Ia bagus untuk menyokong rancangan seperti ini di negara anda sendiri tetapi ia bagus untuk berada di sini dan melompat. Dua minggu lalu saya berada di New York – dan anda mengambil masa yang agak lama untuk pulang dari sana!

    “Saya tidak fikir ada yang khusus tetapi saya mempunyai banyak kenangan indah dari sini. Ia sangat bagus untuk pergi ke gelanggang itu dan mendapat sorakan, dan jika anda cukup bernasib baik untuk memenangi kelas, itu adalah perasaan terbaik di dunia.”

    John merenung perubahan dalam sukan itu sejak 51 tahun lalu, apabila Harvey Smith dan David Broome adalah antara idolanya.

    “Saya pernah menonton mereka semua, dan cuba mengambil sedikit daripada mereka,” katanya. “Saya masih melakukannya sekarang. Saya memerhati anak-anak muda dan cuba mengambil sesuatu daripada mereka.

    “Tetapi walaupun 20 tahun yang lalu, anda boleh menang dengan kuda yang tidak begitu baik; Harvey dan yang lain pernah memenangi kuda secara purata, tetapi anda tidak boleh melakukannya hari ini

    John menambah bahawa acara lompat, baik di gelanggang dan semua kerja di rumah, masih menjadi cabaran baginya.

    “Satu perkara mengenai sukan ini ialah anda kalah lebih daripada menang, jadi anda perlu membiasakan diri untuk kalah dan mengatasinya,” katanya. “Saya masih berdaya saing, saya masih menikmatinya dan saya masih boleh melakukannya. Ia bukan sahaja di gelanggang, ia mencari kuda baru, mencari kuda muda dan membawa mereka; ia adalah satu cabaran, dan apabila ia berjaya, ia berbaloi dengan semua kerja keras.

    “Saya berjalan-jalan seperti saya agak tua, dan saya mungkin melihatnya tetapi saya fikir badan saya telah direka bentuk sendiri untuk menaiki kuda dan berasa baik – apabila saya menaiki kuda, saya berasa sempurna.”

    Anda juga mungkin berminat dengan…

    Jangan lepaskan satu detik aksi dari HOYS pada HorseandHound.co.uk tanpa had pada jumlah yang anda boleh membaca dari serendah £1 setiap minggu dengan a Tapak web Horse & Hound tanpa had langganan. Sertai sekarang. Selain itu, nikmati laporan majalah HOYS setebal 22 halaman penuh kami, termasuk analisis mendalam bagi semua tayangan dan lompat tunjuk, serta ulasan eksklusif, yang dijual pada Khamis 13 Oktober.

  • Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *