Oslo, yang memenangi Pau lima bintang dengan William Fox-Pitt, meletakkan umur 20 tahun

  • Oslo, yang menang pada empat dan lima bintang bersama William Fox-Pitt, dijatuhkan pada 11 Oktober pada usia 20 tahun.

    “Dia adalah kuda yang sangat berjaya, yang tidak menemui apa-apa yang sukar dan anda tidak boleh mengatakannya tentang banyak kuda,” kata William Fox-Pitt. Kuda & Anjing.



    “Dia mempunyai otak, dia boleh bergerak, melompat dan mencongklang. Saya ingatkan dia untuk Sukan Olimpik London dan dia tidak kekal cukup lama, yang pastinya rendah bagi saya kerana dia akan pergi ke sana dengan peluang yang agak baik untuk berdaya saing. Tetapi baginya, ia tidak begitu.”

    Oslo dibiakkan di Perancis oleh Philippe Brivois, oleh pemenang pingat perak perseorangan Olimpik Sydney, Lando. William pertama kali melihatnya di Le Lion d’Angers sebagai kuda jantan berusia empat tahun, tetapi menyangka dia kecil sedikit. Dia masih terharu apabila pemilik Eric Attiger membawa Oslo ke Britain untuk jualan di halaman Russ Hardy, tetapi bergurau bahawa jika dia tidak menjual, dia akan gembira untuk mengambilnya sebagai hadiah.

    Tidak terjual, Oslo berakhir di Dorset dan selepas dia menghabiskan masa sebulan di halaman rumah, William menasihatkan 10 kumpulan Fox-Pitt Eventing Partnership – sebuah sindiket yang tumbuh daripada Fox-Pitt Eventing Club yang lebih besar – untuk membelinya. Dia adalah salah satu kuda pertama yang dimiliki oleh sindiket seperti ini dan William berkata dia belajar banyak tentang persediaan ini daripada memiliki Oslo.

    “Kami mempunyai pasukan pemilik yang besar berkongsi keseronokan dan ia adalah beberapa tahun yang hebat yang agak menggembirakan untuk dikongsi dengan sekumpulan orang yang baik,” katanya.

    Kuda itu digelapkan pada penghujung tahun lima tahunnya, dengan 60 straw air mani diambil, kerana William merasakan dia mempunyai peluang yang lebih baik untuk menjadi kuda persaingan kelas atas sebagai geld. Akhiran pembiakan “Biats” telah dikeluarkan daripada namanya pada masa yang sama, tetapi sejak itu telah menjadi lebih dikenali dalam acara melalui kuda seperti pemenang pingat emas pasukan Eropah Kitty King, Vendredi Biats dan tunggangan lima bintang Emily King, Valmy Biats.

    Oslo adalah pemenang prolifik sebagai kuda muda, memenangi Kejohanan Dunia berusia enam tahun di Le Lion d’Angers pada 2008, menduduki tempat kedua di Tattersalls CCI* (kini CCI2*-L) dan kedua dalam tujuh tahun. di Le Lion pada tahun 2009, dan kemudian kedua di Blair Castle CIC3* (kini CCI4*-S) pada tahun 2010.

    “Dia adalah kuda muda yang luar biasa – secara keseluruhannya kuda saya matang secara amnya sedikit kemudian, tetapi saya mendapat Oslo pada usia empat tahun dan dia adalah kuda muda yang sangat cepat matang,” kata William. “Dia mendapati segala-galanya sangat mudah sangat awal. Saya sentiasa terkejut bahawa dia sentiasa kelihatan seperti dia membaca buku itu, dia sentiasa tahu apa yang perlu dilakukan dan apa yang berlaku.”

    Tahun 2011 adalah tahun yang indah untuk Oslo. Beliau berada di tempat ketiga di Chatsworth CIC3* (kini CCI4*-S), kemudian memenangi Tattersalls CCI3* (kini CCI4*-L), Blenheim lapan dan sembilan tahun CIC3* (kini CCI4*-S) dan Pau CCI4 * (kini CCI5*). Kemenangannya di Tattersalls adalah sebahagian daripada treble yang ketara untuk William apabila dia memenangi tiga CCI pada hari yang sama.

    “Nampaknya dia akan menjadi kuda London 2012, tetapi pada tahun itu dia menjadi pincang dan amat menyedihkan ia tidak menjadi. Itu adalah permulaan penghujung kerjayanya dengan menjengkelkan, kerana dia telah memenangi segala-galanya sehingga tahap itu,” kata William.

    Kuda itu kembali ke pertandingan peringkat teratas dan menamatkan Badminton pada 2013, apabila William kehilangan kendali di seluruh negara dan Oslo mempunyai satu-satunya kesalahan melompat merentas desa dalam kerjaya antarabangsanya.

    Kerjaya pembiakan Oslo adalah terhad, tetapi salah seorang anaknya, Oratorio, bersaing di peringkat lima bintang dengan William dan penunggang itu juga sedang mematahkan seekor kuda betina berusia tiga tahun olehnya, daripada seekor kuda betina.

    “Dia agak kecil, 15.3hh dan sangat mudah, jadi dia akan menjadi kuda penunggang muda atau muda yang hebat untuk anak perempuan saya Chloe, yang akan berumur 15 tahun apabila dia berumur 10 tahun,” kata William.

    Oslo bersara pada 2017 tetapi kembali bergaduh dengan anak perempuan William, Daisy Dollar, yang menikmati beberapa tempat di BE100 dan orang baru bersamanya pada 2018 dan 2019.

    Selepas itu, dia berpindah ke halaman yang dimiliki oleh Lucinda de Mauley dan isterinya Rupert dan dikendalikan oleh Spencer Sturmey dan pasangannya Freddie Ellams, dan menikmati persaraannya di sana.

    “Akhirnya kakinya berjaya mengatasinya”, kata Spencer. “Selepas pengurusan yang sangat berhati-hati daripada kami dan farriers, X-ray malangnya tidak berbohong. Demi kepentingan kualiti hidup dan kesejahteraannya, telah diputuskan bahawa baginya perkara terbaik adalah untuk menidurkannya.

    “Dia menghabiskan dua tahun terakhirnya bersama kami menggodam sekitar ladang dan kampung, menawan semua orang yang ditemuinya. Dia adalah Colin Firth dalam dunia ekuestrian, seorang lelaki sejati sepanjang masa. Dia mempunyai ‘sebelahan’, yang akhirnya menjadikannya kuda acara tiga hari yang sukar.

    “Ia adalah masa yang sangat sukar untuk semua orang tetapi kenangan yang luar biasa akan terus diingati, ditambah pula dengan anak-anaknya yang tidak diragukan lagi berbakat. Kami akan sentiasa mengingati perangainya yang sangat baik dan cara dia menjaga dan mengajar Freddie, yang merupakan orang baru, begitu banyak.”

    Anda mungkin juga berminat dengan:

    William Fox-Pitt berkata ia akan menjadi indah pada masa hadapan untuk mencari dia “rumah yang sangat menggodam”

    Majalah Horse & Hound, keluar setiap Khamis, penuh dengan semua berita dan laporan terkini, serta temu bual, istimewa, nostalgia, doktor haiwan dan nasihat latihan. Cari cara anda boleh menikmati majalah yang disampaikan ke pintu anda setiap minggu, serta pilihan untuk meningkatkan langganan anda untuk mengakses kami perkhidmatan dalam talian yang membawa anda berita dan laporan terkini serta faedah lain.

  • Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *