Memancing terbang pemula – Kadang-kadang ia memerlukan seisi keluarga

Kali terakhir mendiang suami saya dan saya berkemas ke Pergunungan Sungai Angin, pendakian sejauh sepuluh batu ke kem asas kami adalah sedikit sebanyak untuk kaki kami yang berusia enam puluh tahun. Memandangkan kedua-dua kami tidak akan menerima alasan usia sebagai alasan untuk memecahkan perbatuan kepada dua hari, saya datang dengan penyelesaian yang bijak. Untuk pengembaraan backpacking tahun depan, saya cadangkan kami mengambil fly fishing. Dengan cara itu, kami hanya boleh berhenti selepas setengah hari mendaki dan menghabiskan sepanjang hari memancing. Kami tidak akan berehat (tidak pernah!), tetapi melakukan ‘kerja produktif’-menyediakan protein untuk makan malam.

Malangnya, Stuart tidak berjaya ke musim panas berikutnya. Tetapi, apabila tujuh belas ahli keluarga saya yang lain bersetuju untuk menyertai saya dalam perjalanan beg galas musim panas saya sebagai gantinya, saya membeli sebatang tiang dan beberapa lalat, dengan harapan yang tinggi untuk menyediakan anak-anak dan cucu-cucu ikan untuk makan malam.

Apabila tiba hari besar untuk saya belajar memancing, saya meninggalkan kem pangkalan kami di Deep Lake dan mendaki beberapa batu ke Clear Lake yang lebih terpencil, di mana kami mendengar ikan trout itu besar dan lapar. Beberapa kanak-kanak dan anjing mengikuti. Sampai ke pintu masuk tasik yang dipenuhi glasier, saya melihat sedozen emas besar dan gemuk, mengintai di sekeliling batu. Dengan pantas, saya memasang batang tenkara saya dan cuba mengingati semua perkara yang telah diajar oleh rakan saya Lisa tentang membuang talian. Sebelum pelakon pertama itu, tiga ekor anjing dan sepasang kanak-kanak terjun ke dalam air dan si cantik merah jambu itu berenang mencari perlindungan. Nasib baik, masih terdapat banyak coklat yang lebih kecil, kurang berpengalaman dan sangat lapar hanya menunggu untuk merasai lalat saya. Beberapa pemain yang meraba-raba dan satu menangkap lalat saya. Semasa menarik barisan, saya menjerit meminta tolong. Saya telah memberi perhatian kepada semua arahan tentang cara menangkap ikan trout, tetapi tidak benar-benar memikirkan apa yang akan datang, jika anda benar-benar berjaya.

Anak bongsu saya, Ali, berlari menyelamatkan, mengisytiharkan ikan itu kecil dan mencadangkan untuk melepaskannya. Menantu lelaki saya Amiru muncul di hadapannya, kelihatan sedikit lapar, dan berkata, “Kami akan makan!” Baru sahaja Ali mencabut ikan itu, dia mengambil ikan itu daripadanya dan melemparkannya ke dalam beg. Ali dengan tegas menyatakan bahawa jika kita hendak memakan ikan itu, kita harus meminimumkan penderitaannya. Dia menariknya dari beg dan dalam satu gerakan yang lancar mematahkan tulang belakangnya. Amiru segera membersihkan ikan itu. Lia meletakkannya pada barisan di tasik yang sejuk berais, di mana ia selamat daripada anjing yang ingin tahu dan sentiasa lapar.

Pada pelakon saya seterusnya, saya mengaitkan batu dan kehilangan lalat saya. Saya kemudian menyedari bahawa mata saya terlalu tua untuk melihat objek sekecil tali pancing atau mata mata kail. Nasib baik, mata muda Jason menantu saya dan kemahiran mengikat simpulan yang bijak membuatkan saya kembali bermain. Ia menjadi jelas bahawa ini adalah usaha kerjasama yang benar. Dengan Jason mengikat lalat, saya menangkap ikan trout, Ali membunuh, Amiru membersihkan dan Lia menjaga mereka di bawah pengawasan yang berjaga-jaga, kami tidak lama lagi mempunyai hampir cukup ikan untuk semua orang.

Lia kemudian menambah rasa drama kepada produksi. Ali telah mendaki, jadi apabila saya menangkap ikan terakhir Amiru terpaksa melakukan bahagiannya dan juga miliknya. Dia membersihkan ikan itu, kemudian melemparkannya ke seberang masuk untuk Lia menambah barisan. Lia terlepas lambungan, dan ikan itu mendarat kembali ke dalam air. Dia bertaruh untuk mengambilnya, tetapi, yang mengejutkan semua orang, ikan itu dengan pantas berenang kembali ke Amiru. Semasa Amiru duduk dan merenung ikan ajaib itu, Lia melompat beraksi. Dia melompat ke dalam tasik glasier. Ia terlalu dalam dan sejuk untuk dia menundukkan kepalanya untuk menangkap ikan, jadi dia menangkapnya di antara jari kakinya dan melemparkannya ke pantai.

Kerjasama telah dimuktamadkan kembali di kem. Anak saya Wyatt menggoreng tangkapan kami dalam minyak zaitun dan herba. Seluruh keluarga duduk bersama di atas granit yang digilap licin dan dengan penuh rasa syukur berkongsi kurniaan rumah kami di pedalaman.

Kit memancing di pedalaman

Auns dikira apabila anda mengemas batu ke pergunungan. Persediaan yang ringan dan pantas ini adalah segala-galanya yang anda perlukan dan tidak lebih.

• Joran & kekili yang ringan jika perlu (saya menggunakan tenkara, yang tidak mempunyai kekili, menjimatkan berat)
• Talian
• Kotak lalat kecil & lalat yang sesuai (lakukan penyelidikan anda untuk kawasan yang anda pergi)
• Pisau yang bagus

Mencari cara untuk menyediakan anda dan keluarga anda untuk pengembaraan memancing anda yang akan datang pada musim bunga akan datang? Lawati takemefishing.org untuk memastikan anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk menjadikan perjalanan memancing anda yang seterusnya adalah yang terbaik.


Anda mungkin juga berminat

Jan Vermilye

Jan Vermilye

Jan Vermilye telah mengikuti laluan kerjaya yang panjang dan berliku. Daripada mengajar gimnastik, membesarkan kumpulan kanak-kanak jarak jauh, dan melakukan penyelidikan tentang kerosakan gempa bumi hinggalah menjalankan jabatan Sains Alam Sekitar, dia sentiasa mengikuti minatnya sebagai prinsip panduan. Dengan ijazah kedoktoran dalam geologi dari Columbia University, kebanyakan tulisannya adalah akademik yang serius, dengan penerbitan dalam The Journal of Structural Geology, The Journal of Geophysical Research dan pelbagai jurnal profesional lain. Kadangkala pengembaraan keluarganya memberi inspirasi kepada bentuk ekspresi sastera yang lebih ringan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *