Maryland 5 Bintang merentas desa – masa lapang membahagikan pendapat

  • Tiga belas ekor kuda – lebih separuh daripada pemula – membuat masa 11 minit 30 saat ke atas kursus merentas desa Maryland 5 Star semalam (15 Oktober). Bagi peratusan kuda yang begitu tinggi untuk membuat masa di lima bintang adalah sangat luar biasa dan kadarnya lebih tinggi daripada tahun lepas di sini, apabila diakui secara meluas terdapat ralat dalam pengukuran trek.

    Pemimpin semalaman Tim Price mengakui bahawa masa mudah bermain di tangannya, kerana dia boleh kekal kompetitif sambil memberikan kuda mudanya pengalaman yang baik, tetapi berkata: “Ia terlalu mudah. Ia beroda sedikit mudah – atau agak mudah. Tetapi saya hanya fikir cara kursus tahun ini, ia adalah sedikit lebih ketat dengan pagar. Tanah datang begitu baik sehingga kuda-kuda itu baru sahaja tergelincir. Jadi itu agak mengecewakan.”



    Ditanya apa yang pegawai perlu lakukan untuk menjadikan masa lebih singkat, Tim berkata: “Kemudian dengan betul. Kami semua mempunyainya 15 saat atau kira-kira 200m lebih ketat daripada ukuran rasmi. Oleh itu, mereka hanya perlu cuba mengetatkan barisan yang mereka sedang beroda. Saya rasa itu sahaja yang diperlukan. Anda perlu memberi perhatian kepada fakta setahun lagi mungkin basah dan oleh itu kami tidak mahu membesar-besarkan sesak itu, hanya untuk menjadikannya asli.”

    Semua pelumba bersusah payah untuk mengatakan bahawa Ian Stark ialah pereka kursus yang hebat, yang mempunyai perasaan yang hebat dan telah mencipta aliran hebat untuk trek ini, sambil mengakui bahawa aspek kursus merentas desa Maryland 5 Bintang ini boleh dipertingkatkan.

    “Ia hanya terlepas satu aspek yang sangat penting dalam acara tiga hari itu,” kata Harry Meade. “Saya fikir ada kebimbangan yang disangka-sangka, yang tidak berasas selepas dua tahun, bahawa ini adalah rupa bumi yang sangat menghukum. Bukan – apabila anda sampai ke penamat, anda boleh berjalan terus mengelilinginya semula. Bukan kerja berat seperti berjalan di sekitar Burghley.

    “Tahun ini masanya mungkin lima hingga 10 saat di sisi yang ringan. Kami benar-benar boleh hidup dengan itu – kami tidak menjangkakan ia tepat dan ini mengenai pertimbangan dalam cara anda mengendalikannya. Tetapi lebih kepada terdapat konsep yang telah diprasangkakan bahawa ini akan menjadi sangat meletihkan, sangat memenatkan, dan tiada siapa yang akan meluangkan masa. Kami tidak mahu mempunyai kuda yang letih tetapi kami mahu menguji kemahiran berkuda dan keupayaan kuda dan itu memerlukan masa yang lebih ketat.

    “Melangkah ke hadapan, mereka boleh mengambil keyakinan daripada fakta bahawa dua tahun pertama ini mempunyai masa yang tidak mencabar dan diharapkan dapat mengurangkan kebimbangan yang mungkin mereka ada tentang cara mereka menetapkan kursus tahun depan. Ia adalah indah dan berderap. Kebanyakannya adalah seperti trek lari berhalangan – sepanjang perjalanan mendaki ke arena utama, sepanjang perjalanan pulang dari arena utama. Ia hanya sepertiga terakhir di mana ia lebih seperti kursus merentas desa biasa.

    “Ia adalah kursus yang indah, dipersembahkan dengan indah, direka dengan cemerlang oleh salah seorang pakar terkemuka di dunia, ia terlalu mudah diperolehi dari segi masa.”

    Usaha melompat dalam jarak jauh

    Jarak purata bagi setiap usaha lompatan akan mempengaruhi betapa sukarnya masa untuk mengikuti kursus merentas desa dan pereka bentuk dikekang oleh peraturan FEI di kawasan ini.

    Kursus merentas desa 5 Bintang Maryland mempunyai usaha melompat maksimum untuk lima bintang (45 pada laluan terus), dengan masa optimum 11 minit 30 saat – di tengah-tengah 11-12 minit yang dibenarkan. Ini menghasilkan purata satu usaha melompat setiap 146m.

    Kejohanan Dunia yang berlangsung baru-baru ini – dijalankan di bawah parameter yang dibenarkan sedikit berbeza – memuatkan 42 usaha melompat maksimum yang dibenarkan ke dalam masa 1 minit 40 saat lebih pendek daripada Maryland. Ini menghasilkan purata satu usaha lompatan setiap 133m, menjadikan masa itu berkemungkinan lebih sukar untuk diperoleh daripada di Maryland, dan ia terbukti.

    Sudah tentu, jarak setiap usaha lompatan hanyalah satu faktor dalam tempoh masa yang ketat – faktor lain seperti rupa bumi, sifat usaha lompatan dan susun atur trek juga akan memainkan peranan.

    Cuaca yang sempurna dan pergi

    Keadaan akan sentiasa mempengaruhi betapa ketatnya masa tunggangan dan cuaca serta perjalanan yang sempurna membantu kuda dan penunggang semalam.

    “Keadaan tanah adalah hebat di sini sejak dua tahun lalu dan ia boleh menjadi sangat tidak henti-henti – tanah hampir tidak berhujung, jadi saya rasa Ian berpengalaman mengetahuinya,” kata pelumba AS Tamie Smith. “Saya tidak pasti bahawa akan ada banyak dalam masa itu jika kami mempunyai hujan yang kami dapat minggu lepas di sini.”

    Oliver Townend membalas: “Saya tidak fikir anda perlu mengendali masa pada hujan yang belum selesai lima bintang – anda mengemudikannya dengan betul dan sama ada hujan dan kami mengatasinya atau tidak. Ia agak mengecewakan [that the time was so easy] dan sama ada Ian berkata atau tidak, saya tahu dia akan kecewa secara senyap-senyap.

    “Tetapi saya boleh jamin anda apabila dia mengetahui tentang venue dia akan mula menjadi lebih bijak tentang cara dia akan memperlahankan semua orang. Ia adalah larian kedua dan dia telah banyak menukar kursus, jadi ia hampir seperti kali pertama sekali lagi.

    “Tetapi kami semua menyukai acara itu – kami suka kursus ini, Ian sebagai pereka, tetapi kami masih di peringkat awal. Kami masih akan kembali tahun hadapan. Semuanya positif tetapi masih memerlukan satu perubahan besar.”

    Pandangan pereka kursus merentas desa 5 Bintang Maryland

    Pereka kursus Ian Stark berkata: “Saya menjangkakan akan mendapat sedikit penderaan tentang terlalu ramai yang masuk ke dalam masa, tetapi bagi saya ia adalah pijakan yang sempurna, beberapa tunggangan yang hebat, beberapa tunggangan yang berani dan pantas dan berani. Saya lebih suka melihat 10 masuk ke dalam masa daripada lima di atas lantai. Jadi saya agak bimbang tentang begitu ramai yang masuk ke dalam masa, tetapi saya boleh hidup dengannya.

    “Adakah saya akan menggerakkannya dengan cara yang berbeza? Saya agak ketat semasa berjalan dan dua perwakilan teknikal berjalan secara berasingan dan kami bertiga berada dalam jarak 20 meter antara satu sama lain. Jadi bagaimana anda berjalan secara berbeza? Adakah anda menipu? Adakah anda berbohong? Adakah anda memotong untuk menjadikannya lebih ketat daripada yang sedia ada? Tidak, adalah jawapannya.

    “Pelbagai orang berkata kepada saya selepas tahun lalu dan mungkin akan mengatakan sekali lagi tahun ini bahawa ia akan menjadi pertandingan yang lebih baik jika masa itu tidak dapat dicapai tetapi bagi saya dengan masa yang tidak dapat dicapai, tidak ada had untuk berapa banyak anda menolak kuda untuk pergi lebih pantas. dan jika anda tidak dapat melakukannya, ia terlalu melemahkan semangat jangka panjang untuk kuda.

    “Bolehkah saya membuatnya lebih ketat? Saya tidak pasti saya boleh. Saya amat bertuah di sini dengan rupa bumi dan tanah yang luar biasa. Saya sangat berpegang pada falsafah saya bahawa menunggang merentas desa adalah dari A ke B, bukan berpusing-pusing dalam lingkaran gila yang tidak berkesudahan dalam 20 ekar. Jadi saya telah menggunakan regangan gallop.

    “Mungkin saya boleh melihat untuk memperlahankan mereka sedikit lagi, dengan mengemukakan soalan yang lebih teknikal – itu mungkin sesuatu yang saya fikirkan pada masa hadapan. Tetapi saya suka hari ini. Saya dikenali sebagai seorang yang agak keras di rumah kadangkala, oleh keluarga dan rakan-rakan saya, dan perkara ini membuatkan saya menangis pada penghujung hari ini. Saya cukup emosi kerana saya hanya fikir ia adalah hari yang hebat dan saya suka menontonnya.”

    Anda mungkin juga berminat dengan:

    Ikuti semua berita tergempar, cerapan di sebalik tabir dan aksi terbaik sepanjang Maryland 5 Star tanpa had pada jumlah yang anda boleh baca dari serendah £1 setiap minggu dengan Langganan tapak web tanpa had Horse & Hound. Daftarlah sekarang. Selain itu, nikmati laporan majalah penuh kami tentang Maryland, termasuk analisis mendalam dan ulasan eksklusif daripada Mark Phillips, dalam majalah minggu depan (20 Oktober).

  • Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *