Godwit muda membuat penerbangan tanpa henti yang paling lama diketahui

Godwit Bar-tailed berusia empat bulan yang dikenali sebagai B6 mencipta rekod dunia baharu dengan melengkapkan penghijrahan 11 hari tanpa henti sejauh 8,425 batu (13,558 km) dari Alaska ke Tasmania, Australia. Perjalanan ini mewakili penerbangan tanpa henti yang paling lama didokumentasikan oleh mana-mana haiwan!

Pasukan saintis dari US Geological Survey, Max Planck Institute dan US Fish and Wildlife Service menjalankan kajian untuk menjejaki penghijrahan Godwits ekor Bar juvana (tahun menetas) dari tapak pembiakan berhampiran Nome, Alaska. Kajian itu ditubuhkan untuk lebih memahami cara burung menavigasi migrasi pertama mereka dari Alaska ke tapak musim sejuk. Kerja ini adalah sebahagian daripada usaha yang lebih besar untuk memahami lokasi dan masa dalam setahun di mana godwits menghadapi ancaman terbesar.

Godwit Bar-tailed yang berbeza, dikenali sebagai 4BBRW, sebelum ini memegang rekod penerbangan tanpa henti, yang dicatatkannya dalam setiap dua tahun lepas. Ia terbang sejauh 8,109 batu (13,050 km) dari Alaska ke New Zealand pada 2021. Pada 2020, laluannya meliputi 7,987 batu (12,854 km).

Dijejaki oleh pemancar

Selepas gemuk di Delta Kuskokwim, B6 meninggalkan Alaska pada 13 Oktober dan tiba di Australia pada 24 Oktober. Burung pantai itu dikesan menggunakan pemancar satelit berkuasa solar 5 gram yang dilekatkan pada punggungnya. Para saintis menggunakan jalur logam Kajian Geologi AS dan bendera kaki alfanumerik berkod unik untuk mengenal pasti burung individu secara unik.

“Mereka tidak mendarat di atas air. Mereka tidak meluncur,” berkata Dan Ruthrauff, ahli biologi hidupan liar penyelidikan Kajian Geologi AS yang membantu menandai B6. “Ini adalah penerbangan mengepak selama seminggu setengah. Ia gila, dan saya fikir ia cukup ketara sehingga kita boleh menghargainya dan membuat fikiran kita ditiup dengan betul.”

Sayap godwit B6 dipanjangkan. Foto oleh Dan Ruthrauff/US Geological Survey

Godwits ekor bar yang membiak di Alaska setiap tahun melakukan penghijrahan tanpa henti antara Negeri ke-49 dan tapak musim sejuk di New Zealand dan Australia timur, tetapi pergerakan godwit remaja pada penghijrahan pertama ke selatan mereka tidak pernah dijejaki sebelum ini.

Alaska ialah tapak yang sangat penting untuk burung pantai dunia. Alaska mempunyai banyak ekosistem pantai dan sumber makanan yang menyediakan tempat persinggahan pembiakan dan migrasi yang penting untuk burung pantai. Tiga puluh tujuh spesies burung pantai kerap membiak di Alaska dan kebanyakan spesies ini melakukan migrasi jarak jauh yang mengagumkan. Seperti namanya, burung pantai berkait rapat dengan garis pantai dan tanah lembap, fakta yang berpotensi meningkatkan kerentanan mereka terhadap kesan berkaitan iklim yang dikaitkan dengan kenaikan laut dan fungsi tanah lembap yang berkurangan. Shorebirds bergantung pada rangkaian ekosistem berfungsi yang saling berkaitan di tapak yang selalunya terletak beribu-ribu batu di serata dunia.

Fokus penyelidikan burung pantai di Pusat Sains Alaska US Geological Survey (USGS) adalah untuk membantu mengenal pasti tapak pembiakan dan migrasi yang penting, dan untuk menyiasat punca kemerosotan dalam banyak populasi burung pantai. Maklumat daripada kajian ini membimbing usaha pemuliharaan dan membantu saintis dan kumpulan pemuliharaan untuk lebih memahami kesan ancaman berskala global terhadap burung pantai, termasuk pengubahsuaian dan degradasi habitat, perubahan iklim dan penyebaran penyakit berjangkit.

Terima kasih kepada Pusat Sains Alaska USGS kerana memberikan berita ini.

Lima spesies burung yang berhijrah jauh

Surat berita memerhati burung

Baca surat berita kami!

Daftar untuk mendapatkan e-surat berita percuma kami untuk menerima berita, foto burung, menarik dan petua ID, dan banyak lagi dihantar ke peti masuk anda.

Daftar Percuma

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *