Ella Dyson Menuntut 2022 USEF/NCEA Junior Pemburu Pingat Tempat Duduk Akhir – Gelaran Barat

Termal, Calif. – Yang terakhir daripada tiga Pusingan Akhir Pingat Tempat Duduk Pemburu Muda USEF/NCEA 2022 berlangsung pada 12 November di National Sunshine Siri II dengan 35 penunggang kuda remaja bertanding dalam tiga fasa akhir yang unik. Ella Dyson muncul sebagai pemenang bersama Cetello dalam Pingat Tempat Duduk Pemburu Muda USEF/NCEA Akhir – Barat dengan persembahan yang konsisten dan markah yang mengagumkan.

“Rasanya sangat nyata, dan sangat mengujakan,” kata Dyson mengenai gelaran juaranya. “Saya amat berbesar hati untuk menang dan ia merupakan satu perjalanan yang menarik untuk sampai ke tahap ini.”

Ella Dyson meraikannya USEF/NCEA Junior Hunter Seat Medal Final – kemenangan Barat dengan Cetello
(Fotografi ESI)

Dyson (San Luis Obispo, Calif.) telah bekerjasama dengan Cetello, 2007 Holsteiner geldingnya, selama lebih setahun. Dia mengambil alih tugasnya sejurus sebelum Persembahan Platinum/USEF Show Jumping Talent Search Finals 2021 – Barat, di mana mereka menduduki tempat kedua sebelum memenangi edisi 2022. Walaupun pada asalnya dibeli untuk menjadi pelekap pelompat Dyson, Cetello menunjukkan kehebatan untuk cincin ekuiti.

“Dia adalah kuda yang secara semula jadi pendiam yang kami fikir dia akan benar-benar bersinar dalam persamaan. Dia seorang profesional sebenar dan sentiasa memberikan 100% kepada semua yang dia lakukan,” kata Dyson. “Saya rasa kami saling menghormati dan mempercayai antara satu sama lain yang membolehkan kami melakukan pelbagai perkara bersama-sama. Dia hanyalah kuda terbaik di dunia, dan saya berasa sangat bertuah menjadi penunggangnya pada tahun lalu.”

Semua pesaing dalam Pusingan Akhir Pingat Tempat Duduk Pemburu Muda USEF/NCEA bersaing dalam pusingan lompat awal dengan pagar ditetapkan pada 3’3″, kemudian 10 teratas atau 20% teratas—mana yang lebih besar—bergerak ke fasa rata, yang termasuk persembahan dua daripada tiga pergerakan dressage asas berikut: bahu ke dalam, melengkung ke dalam dan hasil kaki. Fasa kurungan terakhir membawa kembali empat pesaing teratas untuk menukar kuda dan menunggang kursus sekurang-kurangnya lapan pagar dengan hanya empat minit masa memanaskan badan, menguji kemahiran menunggang kuda mereka pada kuda yang tidak dikenali dalam format yang serupa dengan pertandingan antara kolej NCEA. Akhirnya, dua pesaing teratas kembali menunggang kuda yang tidak dikenali untuk menentukan juara dan kedudukan juara simpanan.

Dyson menyasarkan untuk mempunyai persembahan yang mantap dalam fasa atas pagar dan rata untuk mara ke fasa kurungan. Dia melaksanakan rancangannya dengan baik untuk memulakan pertandingan dengan skor yang tinggi dengan markah 90 dan 82 dalam dua fasa pertama, masing-masing, untuk skor gabungan 172.

Ella Dyson dan Cetello
(Fotografi ESI)

“Masuk ke kelas, saya hanya fokus pada pusingan yang konsisten di mana saya menjawab semua ujian. Pusingan pertama sangat bagus, dan kami akhirnya mendapat markah 90, yang sangat mengujakan,” jelas Dyson. “Melangkah ke fasa rata, saya berasa cukup yakin kerana Cetello sangat selesa dan mengetahui setiap ujian yang mereka mungkin tanya.

“Saya sangat teruja untuk berada dalam empat teratas kerana saya menunggang terbaik apabila saya boleh bergantung pada perasaan saya dan melakukan banyak perkara yang berbeza,” lanjut Dyson. “Empat teratas adalah sangat menyeronokkan, dan ia adalah pengalaman yang hebat menunggang pelbagai jenis kuda.”

Dua sorotan untuk Dyson dalam Perlawanan Akhir ialah menunggang pemenang tempat kelima, Marina Boudreau’s Little Big Won dalam fasa kurungan, di mana dia memperoleh markah terbaik peribadi 95, dan pusingan lompatannya dengan Cetello, setelah menukarnya daripada pelompat kepada kuda ekuiti berpengalaman sepanjang tahun lalu. Dyson juga seronok menyertai Final kerana fasa berbeza yang ditawarkan dan mampu menyerlahkan fleksibiliti seseorang atlet.

“Saya suka Final ini kerana ia mempunyai penekanan yang besar pada ujian rata dan pertukaran kuda,” kata Dyson. “Saya fikir kerja rata adalah sangat penting, jadi saya suka melihat ia mendapat ganjaran. Saya juga berpendapat bahawa pertukaran kuda benar-benar menunjukkan siapa yang menunggang adalah berkesan dan bersedia, kerana ia boleh menjadi sangat sukar.”

Gelaran juara simpanan dimenangi Emme Tangen (Rolling Hills, Calif.) dan Clearing, gelaran Holsteiner 2009 miliknya. Tempat ketiga dimenangi Madison Nadolenco (Calabasas, Calif.) dan Calvin Samuels, Legacy Equestrian, LLC’s 2014 Oldenburg gelding, manakala tempat keempat dimenangi Greenley Achuck (Tiburon, Calif.) dan Mighty Quen, Lauren Morlock’s 2009 Oldenburg gelding.

Keputusan

Ahli Ekuestrian AS boleh menonton USEF/NCEA Junior Hunter Seat Medal Final – strim langsung Barat atas permintaan di Rangkaian USEF.

Ketahui lebih lanjut tentang program USEF/NCEA Junior Hunter Medal.

Ikuti perkembangan Ekuestrian AS
Ikuti perkembangan terkini dengan mengikuti US Equestrian di Facebook, Instagram, Twitterdan Tik tok.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *