Cara Menggunakan Jaring Pancing Langkah demi Langkah

Umpan hidup membuat ikan bercas! Cara terbaik untuk menangkap umpan hidup adalah dengan memancing menggunakan pukat. Dalam siaran ini, anda akan belajar cara menggunakan jaring ikan yang dipanggil jaring tuang. Jaring adalah item peralatan memancing yang penting dan mudah untuk belajar cara memancing dengan satu. Jaring 6′ hingga 8′ sesuai untuk keperluan memancing rekreasi anda. Dengan banyak latihan di darat, anda akan tahu cara menggunakan pukat di atas air dalam masa yang singkat. Terdapat banyak cara untuk membuang jaring, tetapi kaedah ini bagus untuk pemula dan tidak memerlukan anda memasukkan jaring ke dalam mulut anda.

Cara Menggunakan Jaring Pancing Langkah demi Langkah

Pertama, anda perlu mengetahui bahagian jaring tuang. Tali itu dipanggil ‘garis tangan’ dan mempunyai gelung pada hujungnya untuk diikat pada pergelangan tangan anda. ‘Tanduk’ ialah kepingan plastik bulat di bahagian atas, memisahkan ‘garis braille’ yang mengalir melalui jaring. Garis berwajaran di bahagian bawah dipanggil ‘garis utama’ yang membantu jaring tenggelam dengan cepat.

Langkah 1: Kosongkan Cast Net

Jika jaring itu berselirat, ia tidak akan terbuka dengan baik. Angkat jaring secara menegak dan tarik melaluinya dalam bahagian, keluarkan sebarang kusut. Semak garis utama untuk memastikan ia tidak terbalik pada garisan braille.

Langkah 2: Muatkan Tali dan Jaring Cast

Memuatkan jaring dengan betul akan memastikan ia terbuka sepenuhnya apabila anda membuangnya. Untuk menangkap banyak umpan semasa memancing dengan pukat, anda mahu jaring terbuka sepenuhnya, menghasilkan bentuk lempeng.

  • Letakkan gelung di sekeliling pergelangan tangan belakang anda (tangan bukan dominan).
  • Lingkarkan garis tangan di tangan belakang anda, buat gelung besar.
  • Gulung jaring di tangan belakang anda. Pegang di bawah tanduk, buat satu gegelung besar, kemudian genggam jaring tepat di bawah pinggang anda.
  • Dengan tangan anda di sisi anda, garis utama harus diletakkan di atas tanah tanpa kendur di jaring.

Saiz jaring menentukan berapa kali anda menggulungnya. Untuk jaring 8′, anda hanya memerlukan satu gelung besar. Setelah garis tangan dan jaring digulung, anda harus memegang semua jaring tuang dalam satu tangan.

Langkah 3: Muatkan Berat

Dengan jaring tuang di tangan belakang anda, pegang jaring dari tanah dan muatkan pemberat.

  • Dengan tangan bebas anda, rebut garis depan terus ke bawah dari ibu jari tangan belakang anda (bukan dari depan atau belakang).
  • Baling dua helai garis plumbum ke atas bahu tangan belakang anda.
  • Jangkau di bawah jaring di mana beban turun dari bahu anda dan kumpulkan separuh jaring dengan tangan bebas anda.
  • Pegang bahagian jaring yang terkumpul menggunakan jari tengah, cincin dan merah jambu anda dan cubit garisan hadapan dengan jari penunjuk dan ibu jari anda.

Langkah 4: Baling Jaring Cast

Dengan jaring di kedua-dua tangan, pusingkan badan anda ke sisi supaya bahu tangan dominan anda menghala ke sasaran anda dan bahu tangan belakang anda menghala dari sasaran anda.

Dengan cara terkawal, hayun jaring dari sasaran dengan menggerakkan kedua-dua tangan bersama-sama, kemudian kembali ke arah sasaran, melepaskan jaring dalam gerakan ke atas. Gunakan berat jaring untuk mencipta momentum. Apabila melepaskan jaring, teruskan mencubit garis pendahuluan di tangan dominan anda selama sesaat lebih lama.

Jika semua langkah diikuti dengan betul, anda sepatutnya mendapat “pancake” di mana jaring terbuka ke dalam bulatan yang sempurna. Latih kemahiran jaring lempar anda di halaman anda sehingga anda berasa yakin dengan teknik tersebut. Kemudian keluar dan tangkap umpan anda sendiri! Lawati bahagian Memancing dengan Umpan Langsung kami untuk teknik memancing umpan hidup.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *