Cara Memilih Pancing Terbaik untuk Anda!

Memilih pancing baru boleh menjadi tugas yang pahit. Keseronokan untuk memilih rakan kongsi memancing yang baru untuk tahun-tahun akan datang adalah satu peristiwa yang menggembirakan. Malangnya, ia boleh menjadi sakit kepala yang agak besar apabila anda tidak tahu apa yang anda cari.

Semasa anda membeli-belah untuk pancing baharu, memahami beberapa istilah penting akan memudahkan proses pembelian. Tiga istilah yang perlu anda ketahui kerana ia berkaitan dengan joran ialah aksi, panjang dan kuasa. Sama ada anda berada di pasaran untuk joran berputar atau tuang, memahami terma ini akan membantu anda memilih pancing kegemaran baharu anda!

Tindakan: Tempat pancing membengkok

Jika ada satu istilah pancing yang paling mengelirukan pembeli pancing baru, itu adalah tindakan. Secara ringkasnya, tindakan menerangkan cara rod membengkok semasa digunakan. Tindakan dilabelkan pada skala daripada lebih cepat kepada perlahan. Joran dengan aksi lebih pantas akan bengkok sangat dekat dengan hujung dan joran dengan rod aksi sederhana hingga perlahan akan bengkok berhampiran bahagian tengah kosong.

Untuk memudahkan, joran dengan aksi lebih pantas adalah lebih baik untuk memancing yang halus kerana ia sangat sensitif dan membolehkan anda menetapkan mata kail dengan cepat dengan mata kail yang lebih kecil. Rod dengan aksi pantas sangat serba boleh dan memberi anda keseimbangan yang baik antara kepekaan dan kekuatan tuangan. Joran aksi sederhana agak berbeza daripada lebih pantas dan pantas kerana ia kurang sensitif, tetapi lebih kuat, yang bagus untuk umpan yang lebih besar seperti umpan pemutar dan umpan engkol. Joran aksi perlahan, walaupun jarang, digunakan terutamanya untuk umpan yang lebih besar seperti umpan renang, dan memberikan kekuatan untuk melontar jenis umpan ini tanpa patah.

Panjang: Berapa lama pancing (dan sejauh mana ia melempar!)

Bergantung pada jenis memancing yang anda lakukan dan tempat anda memancing, panjang adalah faktor yang sangat penting dan kurang dihargai. Untuk kebanyakan aplikasi, joran di mana-mana sahaja dari 6″6′ hingga 7″6′ adalah sesuai, walaupun terdapat beberapa nuansa yang boleh menjadikan rod yang lebih pendek atau lebih panjang lebih boleh digunakan. Jika anda memancing di kawasan sempit seperti kawasan dok, sungai dan sungai kecil, joran yang lebih pendek akan membantu meningkatkan ketepatan tuangan. Begitu juga, jika anda memancing lebih kerap dalam situasi air terbuka di mana tuangan yang panjang diperlukan, joran yang lebih panjang adalah lebih bijak.

Walaupun julat 6″6′ hingga 7″6′ adalah julat popular untuk pancing, anda mungkin perlu pergi di bawah atau di atas julat itu. Bagi mereka yang suka menggunakan set-up ultralight untuk ikan trout dan panfish, joran dalam julat 5 hingga 6 kaki tidak boleh diragukan, kerana ia akan membantu anda mengesan gigitan dan mendaratkan lebih banyak ikan. Sebaliknya, pemancing luncur air, pemancing lalat dan pemancing permainan besar (musky, steelhead, dsb.) kerap menggunakan joran yang berada dalam julat 8 hingga 10 kaki untuk kebolehubahan dan otot yang lebih baik. Apabila ia datang untuk memilih joran berdasarkan panjang, biarkan apa yang anda pancing dan cara anda memancing untuk membimbing keputusan anda.

Kuasa: Mengukur otot pancing!

Kuasa adalah elemen penting untuk memilih joran yang sempurna. Jika kuasa joran yang anda pilih tidak selari dengan saiz dan pertarungan spesies ikan yang anda sasarkan, anda akan menghadapi masalah. Apabila bercakap mengenai kuasa, semua pancing digredkan pada skala dari ultra-ringan kepada lebih berat, dengan yang pertama membentuk joran yang paling ringan, dan yang kedua merupakan yang paling berat. Lebih ringan alat yang anda gunakan dan ikan yang anda sasarkan, lebih ringan kuasa yang anda ingin gunakan, dan sebaliknya.

Dengan pelbagai jenis joran yang terdapat di pasaran hari ini, tidak rugi untuk memiliki pelbagai joran dengan kuasa yang berbeza. Jika hanya satu joran yang anda cari, joran kuasa sederhana mahir untuk kebanyakan persembahan, walaupun anda perlu mempertimbangkan kuasa seperti sederhana-ringan kepada ringan untuk aplikasi halus dan berat untuk persembahan khusus seperti katak dan umpan renang. Jika anda menggunakan kuasa yang tidak sesuai untuk situasi tersebut, anda boleh mengambil risiko patah joran atau mengehadkan tindakan dan keberkesanan umpan atau gewang yang anda pancing.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *